Geheimen van een goed gesprek

Succesvol netwerken draait helemaal om de kunst om een goed gesprek te voeren. Als je een saaie of vervelende gesprekspartner bent, wil niemand met je praten en dan zal je netwerken (en dus ook acquisitie) vermoedelijk weinig vruchtbaar zijn.

Hoe komt het dat het met sommige mensen heerlijk is om te praten en dat je je bij andere mensen snel uit de voeten wil maken zogauw de eerste zinnen van het gesprek zijn gezegd?

Hierover heb ik vanmiddag een superboeiend gesprek gevoerd met Leontine Hoogeweegen. Leontine is trainer in gespreks- en presentatietechnieken en weet heel veel over gespreksvaardigheden. Waar we op uit kwamen, is dat een goed gesprek ontstaat dankzij het hanteren van tamelijk strenge regels! Wat moet je dan precies doen om zo’n gesprek te voeren? Een paar van onze ideeën wil ik hierbij aan jullie doorgeven.

– Probeer erachter te komen, welke doelen je gesprekspartner heeft. Wat houdt hem of haar bezig, wat wil hij/zij bereiken? Vervolgens geef je hier je eigen inzichten over, je vertelt wat je hier zelf over weet of over geleerd hebt. De ander kan hierop reageren door weer zijn eigen inzichten te geven. Zo wordt het gesprek een gemeenschappelijk groeiervaring.

– Doe aan zelfopenbaring! Onthul iets over je eigen gevoelens, je drijfveren en motieven. Door jezelf te laten zien, geef je mensen de kans om echt contact met je te maken, ze kunnen je leren kennen. Je nodigt de ander uit, ook iets van zichzelf te laten zien.

Storingen hebben voorrang: waar het hart vol van is, loopt de mond van over. Mensen willen het liefst praten over wat ze op dat moment het meeste bezighoudt. Dat geldt ook voor jou. Misschien ligt je kat op sterven of ben je op de heenweg bijna overreden door een taxi. Ga dan dáár over praten. Want als je het voor je houdt, kun je niet volledig aanwezig zijn in het gesprek. En ook hier geldt: door het zelf te doen, nodig je de ander uit om het ook te doen.

– Maak je persoonlijke betrokkenheid bij een onderwerp duidelijk. Praat niet in abstracties maar vermeld altijd hoe bepaalde onderwerpen samenhangen met wat voor jou belangrijk is. Wil je graag praten over enneagrammen, de chaostheorie of de nieuwe jaarcijfers van ABN-AMRO: prima, maar geef voorbeelden van waarom deze onderwerpen jou raken.

Laat je eigen worsteling zien. Niets is saaier dan mensen die één groot succesverhaal ophangen. Op de één of andere manier geven ze je de indruk dat jíj maar een gewone sterveling bent die het leven doorsukkelt. Je voelt je geïntimideerd en het gesprek slaat dood.

Laat niet tevéél worsteling zien! Houd geen klaagzang over hoe mislukt je bent. Daarmee zadel je anderen op met het idee dat ze je moeten redden (sorry, heeft niemand zin in). Maak dus een weloverwogen keuze voor wat je wilt laten zien van de winner- en loseraspecten van je leven.

Praat er niet om heen, kap het dorre hout meteen. Dat wil zeggen dat je moet zoeken naar wat het belangrijkste en allerleukste is om te zeggen, het “juicy” gedeelte. Net zoals je wanneer je gaat eten, begint met het allerlekkerste hapje op je bord. Die droge aardappels laat je nog even liggen. Vermijd abstracte uitwijdingen en niet alles hoeft gezegd te worden. Je gesprekspartner associeert vrij en er komen nieuwe onderwerpen op waar ook het allerleukste over gezegd wordt. Zo beweegt het gesprek zich van hoogtepunt naar hoogtepunt.

Vertel kleine verhaaltjes in je gesprek. Licht wat je zegt toe met voorbeelden uit de praktijk. Dit is wat een gesprek bij uitstek levendig en spannend maakt. De ander krijgt allemaal kleine filmpjes in zijn hoofd.

– Wees zeker niet te beleefd! Gesprekken worden leuk als je beiden in gelijke mate kunt bepalen waar het gesprek over gaat. Vind je het betoog van de ander nu wel erg saai worden, breek dan rustig in en snijd een nieuw onderwerp aan.

Conclusie: om boeiende gesprekken te voeren, hoef je niet te wachten op de ander. Saaie gesprekken creëer je samen. Door het zelf anders te doen, roep je bij je gesprekspartner ook hele andere dingen op en krijg je dus een heel ander gesprek.

Als je meer wilt weten van de trainingen die Leontine geeft, kijk dan op haar website.

Als jij nog ideeën hebt over wat een goed gesprek is, hoor ik ze graag! Klik op reacties.

16 reacties op “Geheimen van een goed gesprek”

  1. Lancelots schreef:

    Geheimen van een goed gesprek

  2. René schreef:

    Mijn tip: Laat blijken dat je nog weet wat jullie in het vorige gesprek hebben besproken, dat je erover hebt nagedacht en dat het je serieus bezighoudt. Dat kan een probleem of doel van je gesprekspartner zijn, maar ook een advies dat je van hem of haar gekregen hebt.

  3. Manon Waterreus schreef:

    Een tip van mij zou zijn: spin door op details van een ander, en geef er een humoristische draai aan!

  4. Bart Sijm schreef:

    Wees zelfverzekerd in het gesprek en wees overtuigd van de dingen die je verteld.. Stel ze in je hoofd voor en probeer de leuke dingen ervan te vertellen. Dan komen ze ook interessanter over bij de ander.
    En probeer niet in een keer je kruid te verschieten door in 5 minuten al je belevenissen van de afgelopen week op te noemen. Probeer elk gesprek apart op gang te houden, dan heb je nog wat achter de hand mocht het gesprek een keer stilvallen.

  5. Joost van Doesburg schreef:

    Serieus genomen worden laat je ook blijken door de ‘kwalificaties’ van je gesprekpartner NIET te veranderen. Als iemand een goede vriend heeft verloren en dit als onverteerbaar ‘kenmerkt’, verander die kwalificering dan niet in ‘heel vervelend’. Dit kan als een grote dooddoener worden ervaren. Zovan: mijn gevoel doet er niet toe.

  6. Hoi Joost,
    Ik ben het met je eens dat voor een goed gesprek het essentieel is dat je gevoelens toelaat en niet probeert te veranderen.
    Maar soms neem je juist iemand heel serieus door hem te confronteren en te prikkelen. Zo kan er transformatie ontstaan in de gevoelens.

  7. J.L. Jones schreef:

    Het lukt me niet om de site van Leontine te bekijken.
    Jammer.

  8. Jasper Dumont schreef:

    Een paar tips voor een gesprek met veel mensen. Blijf bij de zaak. Zorg voor veel verschillende gespreksonderwerpen. Lul van het één in het ander. Probeer het gesprek zo open mogelijk te houden. Stel het gesprek, de ruimte, en alle mensen erin voor als één groot geheel waarin je op alles reageert (desnoods gewoon met een ja). Zeg wat je denkt en ga ervoor. Spreek luid (niet geforceerd), duidelijk, met intonatie, articuleer, en gebruik lichaamstaal. Kortom: hou het live en echt. Zorg dat het gesprek niet op een gesprek gaat lijken. Op die manier maak je sfeer.

  9. ikke schreef:

    jullie hebben heel handige tips ! allemaal!

  10. hoi Marinonie,
    Misschien helpt het om een vraag te stellen?

  11. Marinonie schreef:

    Weet iemand misschien wat je kan doen om een gesprek meer inhoud (en wederkerigheid) te geven, als je gesprekspartner je steeds bijvalt met knikken en ja, ja, ja, zeggen (zonder dat deze zelf inhoudelijk verder iets zegt)?

  12. Loura schreef:

    Wat voor een gesprek kun je voeren met je bas die je niet lang kent en die je leuk vindt?
    Altijd begint hij de geprek(niet zakelijk) maar ik weet niet wat ik moet zeggen behalve ja of nee en hij gaat weg.

  13. Nora schreef:

    Blijf vooral gewoon jezelf.

  14. anna schreef:

    bemoedig een ander in een gesprek, geef een compliment oid

  15. […] hier vind je wat geheimen van een goed gesprek (in het algemeen). Toepasbaar op allerlei gesprekspartners. Leuk om even bij stil te […]

Laat een antwoord achter aan anna Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.