Lijd jij ook aan “expertitus nervosa”?

Experts hebben het in deze wereld goed bekeken. Ze vragen de hoogste prijzen en verdienen het meeste geld. Ze hoeven vaak geen acquisitie te doen en om klanten te leuren. Die komen namelijk als vanzelf op hen af.

Experts krijgen dus kansen waar de niet-experts geen weet van hebben – gewoon omdat ze het niet meemaken.

Toen ik 7 jaar geleden met Get Clients Now begon, wist ik niet zoveel over marketing en acquisitie. Sterker nog, het was nooit mijn sterkste punt geweest. Maar omdat ik algauw expertstatus bereikte, kwamen de mensen van heinde en verre naar me toe (een van mijn eerste klanten kwam uit Maastricht) (Best ver als je in Amsterdam woont;- vond ik toen).

Waarom hebben experts zo’n aantrekkingskracht? Experts genieten eenvoudigweg het meeste vertrouwen. In een zeer complexe wereld hebben we het gevoel dat we bij degenen die het meeste over een onderwerp weten, het minste risico lopen. Ook al is het duurder om met een expert aan het werk te zijn, mensen hebben het gevoel dat het uiteindelijk GOEDKOPER is en dat ze het snelste resultaat gaan bereiken als ze met deze persoon aan het werk zijn.

Het is dus heel verstandig om expertstatus op te gaan bouwen. Maar in veel gesprekken met klanten vang ik het op: de angst om expert te worden. Het is als een ziekte, die ik wel eens noem “expertitus nervosa”. Mensen denken dat ze niet goed genoeg zijn om zichzelf als expert te benoemen. Mag dat eigenlijk zomaar, om jezelf expert te noemen?

Het antwoord is: ja! Je hoeft werkelijk op niemands toestemming te wachten. Nee, van niemand: niet van je ouders, hotemetoten in je vakgebied, je mentors of leraren. Die toestemming zul je trouwens ook nooit krijgen. Er is maar 1 die het beslist en dat ben jij!

Beslissen dat het je eigen beslissing mag zijn, om expert te zijn, is dus het eerste wat nodig is. Om vervolgens echt expertstatus te krijgen, is niet heel erg moeilijk. Er zijn 5 stappen voor nodig:

1. specialiseer je in een onderwerp. Hoe nauwer je het onderwerp kiest, hoe groter je expertstatus wordt. Natuurlijk moet het een onderwerp zijn waar mensen op zitten te wachten!

2. ga schrijven. Dit is de manier! Het kunnen artikelen in vaktijdschriften zijn, maar nog veel simpeler is om zelf je artikel te publiceren op je weblog, je website of in je ezine. En als je niet van schrijven houdt, maak video’s, MP3’s, of ga spreken voor publiek!

3. Het allerbeste is misschien wel een boek te schrijven. Ook dat heeft een flabbergasting effect op mensen ZO onder de indruk zijn ze. Zelf als je al zegt: “ik ga hier een boek over schrijven” (dan moet je het wel doen natuurlijk!). Het kan trouwens wel degelijk een ebook zijn.

4. Maak producten. Trainers, coaches en adviseurs die ecourses of online producten aanbieden, of seminars en congressen organiseren, hebben meer expertstatus in de ogen van de klant.

5. Ontwikkel een vernieuwende visie en ideeën over je vak. Dat betekent dat je heel veel weet over je vak en alles bijhoudt. En daar schrijf je over. Als je dit gaat doen, ben je toonaangevend, en bouw je een positie op, waarmee je onverslaanbaar bent voor concurrentie.

Wil jij dit ook in de praktijk brengen? Wil je hierover met ons in gesprek? Vraag dan een strategiegesprek aan. We helpen je graag hiermee. We geven je graag ideeën.

4 antwoorden op “Lijd jij ook aan “expertitus nervosa”?”

  1. Beste Laura,
    Ik ben het helemaal met je eens: je moet laten zien dat je expert bent, zowel online als offline.
    Om me verder te bekwamen in het bloggen had ik me onlangs aangemeld bij zo’n expert. Met veel tromgeroffel werd een sessie georganiseerd, speciaal voor trainers.
    Helaas is de sessie van gisteravond bitter tegengevallen: er werd slechts herhaald wat in de blogs stond en de training was rommelig.
    Eén ding heb ik geleerd: je moet je expertise ‘in real life’ waarmaken, niet alleen een online luchtballon oppompen…

  2. Beste Laura,
    Alweer met veel plezier je artikel gelezen. Het is inderdaad interessant om als expert bekeken te worden.
    Vooral de theorie naar de praktijk omzetten en je expertise op alle mogelijke plaatsen vertonen zonder een opschepper te worden…

  3. Hallo Laura,
    Ja, je hebt gelijk. Ik denk dat ik ook een beetje “ziek” ben… 😉
    Maar zeker binnen het website-gebeuren lijken er altijd mensen te zijn die het beter kunnen.
    Wanneer ben je een expert?

Laat een reactie achter op Marjet Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Dit werkt niet meer voor mij…

Laatst gaf ik een event, de Reis naar Rijkdom, voor 170 mensen. Het was fantastisch en we hadden enorm veel plezier. Mensen kwamen naar me toe om te vertellen hoe blij ze waren met wat ze leerden.

Op het einde van de dag gebeurde er iets.

Een vrouw stond op. Ze had een uitgeprinte versie van de landingspagina van het event in haar hand en las eruit voor: “In deze tekst lees ik dat je het bij dit event ook over X  [een onderwerp dat ik beloofd had in mijn tekst] zou hebben. Dat onderdeel heb je nog niet gegeven. Kun je dat alsnog doen?”