Acquisitie verbeteren met artikelen

Er zijn nog steeds heel veel zelfstandige ondernemers die absoluut niet te voorschijn komen als je hun naam intikt op bijvoorbeeld Google. Ze zijn nog niet geboren of allang hier op aarde vertrokken, in ieder geval bestáán ze niet, want niet vindbaar in zoekmachines.

Dat is problematisch omdat zoekmachines steeds meer gebruikt worden om koopbeslissingen te nemen en dus voor effectieve acquisitie essentieel zijn. Hier wat Amerikaanse cijfers uit recent onderzoek van Marketingsherpa:

– 93.2% van de respondenten doet online research alvorens te kopen
– Google is de favoriete zoekmachine
– Respondenten zoeken in de beginfase van de koopcyclus
– Hoge zoekresultaten zijn van kritisch belang: 60 % van de respondenten klikt op de top 3 van zoekresultaten

Hoog in zoekmachines komen op voor jou belangrijke zoekwoorden is dus héél belangrijk! Wat kun je doen om deze felbegeerde positie te bereiken? Heel interessant is de mening van A-list blogger en internet expert van het eerste uur Dave Taylor. Dave Taylor vindt niet dat de oplossing is allerlei SEO (Search Engine Optimization)- trucs uit te halen en hier dure bedrijven voor in te huren. Wat dan wel?

Je succes op internet gaat volgens Taylor steeds meer draaien om het leveren van waardevolle, interessante en telkens nieuwe “content”. Als mensen online gaan, is dat in 99% van de gevallen niet om te kopen, maar om informatie te zoeken over een bepaald vraagstuk waar ze mee rondlopen. En dat is waar Google in wil voorzien. Gééf dus die informatie.

Content is de “holy grail”, content is “King, Queen and the Royal family put together”. Bedrijven die geen content leveren, zakken terug in de zoekmachines en verliezen hun relevantie.

Wat moet ik me voorstellen bij content? Dit zijn artikelen (of audio of video) over problemen, vraagstukken en dilemma’s op specifieke gebieden. Deze artikelen geven hier de oplossingen voor en de antwoorden op.

Als dienstverlenende professional kun je hier heel veel mee. Dienstverlening draait helemaal om het helpen van mensen bij problemen; erover schrijven is je volgende logische stap. Let erop dat je het doet met gebruik van voor jou belangrijke zoekwoorden, anders haal je er te weinig uit.

Wil je meer leren hierover? Vraag dan een strategiegesprek aan. We geven je graag ideeën.

2 reacties op “Acquisitie verbeteren met artikelen”

  1. Daphne Medik schreef:

    Hoi Laura,
    Ik kan het alleen maar met je eens zijn: publiceren werkt! Graag wil ik nog wat aanvullen: Naast het zelf publiceren van artikelen via de eigen website of weblog is ook ‘free publicity’ een mooi middel om aandacht te krijgen voor jouw product of dienst. Veel mensen hebben echter geen idee hoe ‘free publicity’ werkt. In het artikel ‘Zo krijg je free publicity’, dat ik heb gepubliceerd in EventMagazine, geef ik een aantal praktische tips. Wellicht wil je jouw lezers hierop attenderen. Ze kunnen dit verkrijgen door mij een mailtje te sturen (ik moet nog uitzoeken hoe ik dit het beste op mijn site kan plaatsen.. shame shame).
    Groetjes,
    Daphne

  2. Mail Daphne als je haar artikel wil lezen:
    d.medik@dmmcommunication.nl
    Laura

Laat een antwoord achter aan Laura Babeliowsky Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.