Een verandering die niet tegen te houden is‏

“Ik ben een bekende expert in mijn vakgebied en heb echt status onder mijn klanten, maar als ze mij belden, kregen ze me direct aan de telefoon. Dat vonden ze vaak gek.”

Dit vertelde een VIP- klant van mij een tijd geleden (ik houd haar identiteit om privacy-redenen geheim). Ze is een gerenommeerde expert die over de hele wereld gevraagd wordt om trainingen te geven.

Maar dat zou je niet gedacht hebben als je haar meemaakte op een willekeurige dag in haar bedrijf. “Ik beantwoordde eigenhandig al mijn e-mails. Ik maakte facturen en deed de boekhouding. Vaak maakte ik zelf de boel schoon in mijn trainingsruimte. Dan kwam een klant binnen en stond ik nog te dweilen”.

“Ik hield mezelf voor dat ik geen “kapsones” had gekregen”.

“Toch ging het steeds meer knagen. Mijn bedrijf liep goed, maar het kwam niet op een hoger niveau. Ik had er ook geen tijd voor om dat te doen, want ik deed nog alles zelf”.

Succes toe eigenen

Sinds ze bij mij in het programma zit, is dat veranderd. “Ik ben zo blij. Ik was mezelf enorm aan het saboteren. Ik liet me belemmeren door overtuigingen als: “Wie ben ik eigenlijk om zo’n succesvol iemand te zijn?”. Daardoor bleef ik maar doen zoals ik het eerst deed”.

“Maar dat werkte niet meer voor mij, het voelde niet meer goed. Ik wist dat het moest veranderen. Het was tijd om mij mijn succes toe te eigenen”.

Misschien herken je het: dat alles in je leven erom schreeuwt dat je een ontwikkelingsstap zet.

Net als werknemers die te lang in een baan blijven hangen, kunnen ook ondernemers blijven steken op een niveau dat niet meer bij hen past. Ze blijven te lang rondlopen in hun oude jasje.

Een ontwikkelingsstap naar een hoger niveau lijkt niet tegen te houden te zijn, hij moet gewoon gebeuren. Het kriebelt als je deze stap niet zet. Het maakt ontevreden en onvervuld.

Groter denken

Nodig is dat je veel groter gaat denken. Dat je veel meer gaat delegeren aan je team. Dat je je steeds meer concentreert op het werk dat je echt wil doen. Vaak wil je een ander soort klanten, dat veel meer jouw niveau weerspiegelt.

Toch is het niet gemakkelijk. De taal die je gebruikt zal moeten veranderen. Met andere taal trek je andere klanten aan.

Maar er is meer nodig.

Ook je aanbod aan klanten zal in veel gevallen gaan veranderen. Wat kun je bijvoorbeeld doen?

  • Verhoog je prijzen. Je merkt dat je een andere groep klanten aantrekt als je je prijs verhoogt. Klanten die meer op jouw niveau zijn. Je aanbod wordt meer high-end.
  • Maak een aanbod dat helemaal is zoals JIJ HET WIL en dat helemaal bij je past. Al je ideeën, al je kennis, alles wat je belangrijk vindt, dat stop je in je programma’s. Daarmee kom je helemaal tot je recht en je geniet 100 keer meer. De klanten leren veel meer.
  • Maak een aanbod dat klanten veel meer uitdaagt. Niet alleen zelf maak je een ontwikkelingsstap, je laat ook je klanten dit doen. Een manier om dit te bereiken, is om de duur van je programma’s te verlengen. De klant kan een veel grotere transformatie bereiken.
  • Daag klanten uit iets te doen dat buiten hun comfortzone ligt. Met de keuze voor gedurfde locaties kun je dit bijvoorbeeld bereiken. De klanten hebben een veel groter leereffect en je brengt ze daarmee op een hoger niveau. En dat geeft veel meer bevrediging voor jou.
  • Stop daarmee ook helemaal JOUW UNIEKE JIJ in je programma’s. Ben je gek op Toscane? Doe je retraites in een 11e eeuw Toscaans kasteel. Je creëert unieke, levensveranderende ervaringen voor een klant.

Wil je dat wij jou ondersteunen om een ontwikkelingsstap te zetten? Dat je groeit in leiderschap en regie neemt over een super succesvol bedrijf?

Vraag dan een strategiegesprek aan. We helpen je graag hiermee. We geven je graag ideeën.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.