Doe altijd een oproep tot actie!

Om voldoende klanten te krijgen – of de klanten die je graag wilt – is het zaak om te letten op bepaalde details… Ze lijken misschien in eerste instantie niet zo belangrijk, maar uiteindelijk zijn ze cruciaal voor je succes. Een van die details is: het consequent oproepen tot actie in al je marketinguitingen.

Veel zelfstandigen vergeten deze oproep tot actie. Ik krijg bijvoorbeeld dagelijks nieuwsbrieven in mijn inbox waarin hij ontbreekt. De inhoud kan heel interessant zijn, maar het is onduidelijk wat de schrijver precies van de lezer verwacht. 

Laatst was ik bij een hele interessante lezing. Na afloop bedankte de spreker zijn publiek, maar maakte niet duidelijk wat de toehoorders zouden kunnen doen om meer informatie over het onderwerp te krijgen.

Toen ik hem er later die avond over sprak, zei hij dat hij niet te “verkoperig” wilde zijn en mensen wilde lastigvallen met zijn aanbod. Als ze geïnteresseerd zouden zijn, zouden ze vanzelf wel op hem afkomen, had hij het idee.

Maar zo is niet hoe het werkt. Een oproep tot actie nalaten is echt een gemiste kans. Marketing draait in feite allemaal om het triggeren tot actie; actie is wat je van de klant wil. Door gewoon heel direct om die actie te vragen, gaan mensen het ook echt doen en ben je veel effectiever in je marketing.

Je publiek vindt het niet “verkoperig”. In feite is het eigenlijk een beetje verdacht als je het NIET zou doen. Wat zou anders je drijfveer zijn om nieuwsbrieven te schrijven of presentaties te geven?

Bovendien laat je degenen die echt in je geïnteresseerd zijn in het ongewisse over wat ze kunnen doen om meer informatie te krijgen of met je in zee te gaan.  Waarom zou je deze mensen niet de helpende hand bieden en heel duidelijk maken wat  ze kunnen doen om de volgende stap met jou te zetten?

Door te denken dat je opdringerig bent, doe je mensen dus in feite tekort. Je komt niet tegemoet aan de behoefte van degenen voor wie jouw diensten wel degelijk van waarde zijn.

Een oproep tot actie mag dus nooit ontbreken en je zult zien dat je meer klanten krijgt, als je er consequent aan denkt, bij alles wat je in je marketing doet.

Waar kun je bijvoorbeeld aan denken als je wilt oproepen tot actie? Hier wat voorbeelden:

* Als je iemand hebt gesproken tijdens het netwerken, vraag je of iemand je nieuwsbrief wil ontvangen

* In ieder mailtje dat je aan je klanten stuurt,  vraag je heel concreet welke actie je van iemand verwacht (geef je op, bel me, lees dit, doe dat)

* Je spreekt in op iemands voice mail en vraagt om teruggebeld te worden (en natuurlijk bel je zelf ook terug)

* In je brochure vermeld je duidelijk waar en hoe men contact met je kan opnemen

* Na een presentatie vraag je de toehoorders om hun kaartje aan je te geven zodat je nog wat interessante informatie na kunt sturen

* Aan het einde van een nieuwsbrief roep je mensen zich op te geven voor je nieuwe cursus

* Op iedere pagina van je website maak je duidelijk wat je wilt dat de bezoeker gaat doen. Doe een voorstel wat de volgende pagina is waar je bezoeker naar toe kan gaan. Of vraag hem/haar zich op te geven voor je workshop of nieuwsbrief.

* Aan het eind van je weblogartikel vraag je om commentaar van je lezer of roep je hem op zich te abonneren

Je zult zien dat door dit soort kleine dingetjes je acquisitie effectiever wordt. Je wilt commitment van je klant en laat daar geen misverstand over bestaan. Zo heb je veel meer kans dat ze echt klant worden en maak je mogelijk dat je veel voor ze kunt betekenen.

Laat ik nu dit artikel afsluiten met een oproep tot actie – het zal je waarschijnlijk niet verbazen. Graag hoor ik je reactie op dit artikel! Klik hiervoor op “reacties”.

Als je dit artikel waardeert, kun je je ook abonneren op dit weblog. Je krijgt dan iedere keer bericht als ik weer gepost heb. Vul hiervoor je emailadres rechtsbovenin in.

2 reacties op “Doe altijd een oproep tot actie!”

  1. Harriet schreef:

    Ahum ik herken wel wat in dat gevoel dat je snel te opdringerig bent. Ik zie nu dat ik mezelf daarmee wel te kort doe.

  2. Harriet,
    Mensen denken m.i. veel te snel dat ze opdringerig zijn. Je klant heeft het nodig om tot actie te komen! Het is juist heel professioneel om door te pakken en om actie te vragen.
    Succes!

Laat een antwoord achter aan Harriet Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.