Checklist om meer dan een ton te verdienen

Als mensen voor zichzelf beginnen en hun eerste geld gaan verdienen, zijn ze vaak blij verrast. Ze verdienen met slechts een paar dagen werk wat ze normaal gesproken als werknemer verdienden. Maar als zelfstandige zou je eigenlijk minimaal dubbel zoveel moeten verdienen… Mijn stelling is dat iedere zelfstandige minimaal een ton per jaar (bruto) zou moeten verdienen. Dat is nodig om te kunnen sparen voor je pensioen, je verzekeringen te  betalen, te investeren in opleiding, voor je naasten te zorgen én goed te kunnen leven. Het is echter maar een minderheid van de ZZP-ers die meer dan een ton verdient. Dat moet anders. Het is mijn missie om mensen hiermee te helpen. Wat is er eigenlijk nodig om meer dan een ton te verdienen?  – je hebt helderheid over je niche. Dit is essentieel. Als je helderheid hebt over op wie je je richt, en wat je aanbiedt, pas dan kan de klant “ja” tegen je zeggen, want dan weet hij/zij dat je klaar voor hem bent (en niet te veel bezig met jezelf) – je dienst heeft “smoel”. Je hebt er een aansprekend verhaal over te vertellen, waarmee je mensen van heinde en verre naar je toetrekt… – je vind je werk heel erg leuk… (deze wist je waarschijnlijk al) Zo leuk dat je makkelijk tegenslagen, kritiek en weerstanden kunt hanteren. – je hebt een plan. Meer dan een ton verdienen – of meer – kan niet zonder plan, waarin staat welke inkomensbronnen je creëert en welke producten en diensten je dit jaar op de markt lanceert – je hebt een coach. Om echt veel te gaan verdienen, kom je behoorlijk uit je comfortzone. Om je écht te laten uitdagen, is een business coach nodig. Dat heb ik gemerkt toen ik mijn Amerikaanse coach gekozen heb. Ik verdiende al heel goed, maar sinds ik met haar werk, is mijn inkomen veel harder gegroeid (had behoorlijk wat blinde vlekken, al zeg ik het zelf…) – je hebt moed. Iedere keer weer zie ik hoe zichtbaarheid met een eigen aanbod, een eigen idee, om moed vraagt. Deze angsten heeft werkelijk iedereen; toen ik destijds mijn eerste product ging aanbieden, stond ik ook te bibberen als een rietje… Wat kan ik erover zeggen? De angst wordt minder, maar hij gaat nooit weg. “Feal the fear, do it anyway” is zo’n zelfhulpboek dat ik jaren geleden las. Misschien helpt het ook jou om het allemaal gewoon toch te gaan doen! Wil jij dit ook in de praktijk brengen? Wil je hierover met ons in gesprek? Vraag dan een strategiegesprek aan. We helpen je graag hiermee. We geven je graag ideeën.

4 reacties op “Checklist om meer dan een ton te verdienen”

  1. Elja schreef:

    Hoi Laura, prachtig weer hoe je duidelijk omschrijft waarom geld verdienen belangrijk is en wat daarvoor nodig is. Je stelt vragen die ik voor mezelf niet kan beantwoorden (des te gekker, als het je werk is om die voor anderen wel te beantwoorden!). Wel wat ideeën daarover die langzaam groeien… misschien weer tijd voor een coach inderdaad 😉 Groet!

  2. Ha, heel herkenbaar! Van blinde vlekken en anderen nodig hebben om je daarop te wijzen, tot angst en het dan toch gewoon doen. En natuurlijk die coach die je uitdaagt om uit je comfortzone te komen. Pff, dit gaat over mij!
    Met name het overwinnen van je angst speelt bij mij erg. Misschien dat ik daarom deze post die ik ooit schreef nog steeds een van m’n favorieten is: http://www.faxion.nl/2010/als-het-doodeng-is-en-je-eigenlijk-niet-durft/

  3. Net nadat ik jouw artikel las, kwam ik een mooi ander artikel tegen dat verschillende manieren beschrijft hoe creatieve ondernemers hun werk kunnen doen: http://lateralaction.com/creative-career-paths/
    Met name het stuk over creatieve ondernemers met een eigen merk, bezit/portfolio/website, list voor nieuwsbrief, en eigen producten sluit helemaal aan bij waar jij over schrijft.

  4. Sophie Spahn schreef:

    Sophie Spahn

    I really like and appreciate your article post.Really thank you! Much obliged.

Laat een antwoord achter aan Sophie Spahn Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.