Waarom marketing radicaal je leven verandert…

Ben je voor jezelf begonnen en moet je klanten voor je zien te winnen? De meeste mensen beseffen in het begin nog maar nauwelijks wat de consequenties hiervan zijn voor hun leven en manier van werken. Ze maken de stap van “werknemer” naar “ondernemer” en realiseren zich gaandeweg dat hiermee hun leven radicaal verandert.

Veel ZZP-ers die net starten, komen in een soort tussenfase terecht tussen werknemerschap en ondernemerschap. Dat heb ik ook gedaan, en er is niks op tegen. Het geeft je de kans om aan je ondernemerschap te wennen.

Kenmerkend voor deze periode is dat je nog in
veel opzichten als een werknemer denkt.
Je bent nog steeds aan het
solliciteren, maar dan vaker. Vaak kies je voor werk waarbij je zo lang
mogelijk “onder de pannen” bent. Het is werk dat op je pad komt, vaak
heel verschillend van aard en voor verschillende soorten opdrachtgevers.

In het begin kan dit heel leuk zijn. Je
verdient meer en je doet afwisselend werk. Maar vroeg of laat kom je
erachter, dat het toch lastig is op deze manier. Een van de problemen is
dat klanten werven in een continue stroom vaak moeilijk is, omdat je
niet iets hebt waar je bekend om staat en waarmee je klanten naar je
toetrekt.

Langzaam begint nu het besef te groeien dat
om een continue stroom klanten op te wekken, het nodig is om aan
MARKETING te gaan doen, en met een eigen aanbod op de markt te gaan
komen.

Maar dat heeft wel consequenties. Om
jezelf te kunnen marketen, moet je “marketable” worden. En dat kan
alleen onder bepaalde voorwaarden. Welke precies?

Om jezelf effectief te kunnen marketen, moet
je gefocust zijn.
Gefocust op een bepaald soort specialisme voor een
bepaalde doelgroep. Hoe nauwer je kiest, hoe beter je marketing kan
gaan werken. Niet alleen omdat het dan glashelder wordt voor je klanten
wat je doet en je plotseling veel meer aandacht krijgt. Het gaat immers
allemaal om de “battle for the mind” – zoals Al Ries en Jack Trout dit
noemen in een klassiek marketingboek.

Maar focus is ook nodig, omdat anders
marketing überhaupt niet mogelijk is.
Pas dan weet je waar je
website over moet gaan, voor wie je je presentaties en promoties kunt
doen. Je weet voor wie je schrijft en welke taal je doelgreop spreekt.
Je weet WAAR je over kunt schrijven en waar je je video over kunt maken.

Focus kiezen is dus belangrijk, maar voor
veel mensen het allermoeilijkste wat er bestaat (moeilijker dan
trouwen, zeggen sommigen).

Veel van mijn klanten die ik in mijn groepen
begeleid, zeggen:
“Maar hoe moet ik dan kiezen? Ik vind alles leuk
wat ik doe!”  Of ze zeggen: “Als ik nog maar 1 ding ga doen, dan ga ik
me vervelen! Ik vind het juist zo leuk om afwisselend werk te doen, met
verschillende soorten mensen!” Wat veel mensen nog het allerergste
vinden, is dat ze dan NEE moeten gaan zeggen tegen het werk dat op hun
pad komt. Het voelt als een daad van agressie tegen zichzelf gericht.

Focus kiezen voelt dus als een radicale en zeer gewaagde stap. Hoe kun je de verandering die marketing
vergt, toch integreren in je leven, zonder dat dit heftige
weerstanden hoeft op te roepen? Ik zou zeggen: neem er de tijd voor. Doe
gewoon alles wat je leuk vindt voor wie je maar wilt. Maar maak voor je
marketing WEL een keuze. Op je website, je weblog, tijdens het
netwerken, richt je je op die ene boodschap voor die ene groep. En dat
houd je consequent vol (anders kun je het net zo goed niet doen). Kies
dan natuurlijk voor wat je het allerleukste vindt om te doen (en
natuurlijk kun je hem altijd weer bijstellen…)

Op een gegeven moment wordt vanzelf wel
duidelijk wat je het beste kunt gaan doen.
Of niet. Het maakt niet
uit, als je maar achter je keuzes staat en de consequenties ervan
accepteert. Duidelijk is wel, dat niemand deze keuze voor JOU gaat
maken. Er is er maar één die het kan, en dat ben jij…

Je reactie op dit artikel is welkom! Je kunt dat
hier doen:

5 reacties op “Waarom marketing radicaal je leven verandert…”

  1. Leonie Linssen schreef:

    ha Laura,
    Heel herkenbaar, jouw artikel. Ook ik ben iemand die alles leuk vind, en het liefst zoveel mogelijk dingen tegelijk wil doen. Niets willen missen. Sja, en dat wordt dan toch lastig, want het vereist ook veel discipline en de aandacht versnippert, en dus ook de energie tenzij je snel en probleemloos kunt schakelen.
    pas na vijf jaar ondernemerschap zet ik mezelf nu weg als relatiecoach bij ingewikkelde liefdesrelaties waarbij ik mensen begeleid die vastlopen in relaties als gevolg van gevoelens van liefde voor een ander dan de eigen partner. En pas na vijf jaar heb ik een aparte website http://www.liefdedelen.nl waar mensen allerlei informatie kunnen vinden op dit gebied, gefocust dus.
    Eerst had ik dat ondergebracht op mijn eigen site veranderjewereld.nl maar ik merkte ook dat de informatie soms te ver weg gestopt was, omdat ik zoveel wilde aanbieden. Daarmee schiet je dan soms toch de plank mis.
    Ik doe nog steeds verschillende dingen. Zo geef ik les als trainer aan coaches in opleiding aan de ACC, begeleid ik teams in bedrijven op het gebied van persoonlijke effectiviteit en communicatie, coach ik mensen en heb ik onlangs een boek geschreven: Love Unlimited. Het schrijven van een boek is de manier om jezelf te profilieren als specialist, en daar pluk ik nu de vruchten van.
    Als ondernemer groei je, en verandert dus soms ook je marketing strategie. Een slimme meid is immers op de toekomst voorbereid.
    Terug kijkend had ik het ook niet anders willen doen, het leven en het ondernemerschap is een groeiproces. Daarin maak je besluiten die op dat moment bij je passen. Zolang je maar open staat voor adviezen van anderen. Ik heb in ieder geval heel veel van Laura’s slimme ideeen geleerd. Daar ben ik haar nu nog dankbaar voor,
    hartegroet
    Leonie Linssen

  2. Focus focus focus. Laura, je houdt me iedere keer bij de les. De laatste tijd ben ik continu mijn focus aan het bepalen en aan het bijstellen. Bedankt voor je inspiratie. Snel weer afspreken! Vanmiddag?

  3. Hallo Laura,
    Een heel herkenbaar artikel. Twee jaar geleden heb ik je Get Clients Now programma gevolgd en daarin vertelde je al hoe belangrijk een niche was.
    Maar ja, kies er maar eens eentje uit die zee van mogelijkheden… Het riep ook een hoop weerstand bij me op, je gaat toch geen klanten weigeren!
    De omslag kwam voor mij na een hele drukke periode met veel verschillende klanten. Ik realiseerde me dat als ik op deze manier door zou gaan, ik dan aan het eind van het jaar volkomen uitgeput zou zijn. En dat de hoeveelheid tijd die ik aan steeds weer nieuwe dingen doen kwijt was, niet in verhouding zou staan tot wat het me financieel opleverde.
    Vorige maand heb ik de knoop eindelijk doorgehakt, mijn onderneming Passie Kompas richt zich op vrouwen met ambitie (sorry, heren) en ondersteunt ze in het behouden van de focus op hun professionele doelen.
    En de grootste winst die me dat nu al oplevert, is het feit dat ik de regie weer zelf in handen heb en niet meer afhankelijk ben van wat er op me af komt.
    Maar goed, dat wist ik dus allemaal al heel lang. Weten en begrijpen zijn twee verschillende dingen. Als je het leuk vindt, neem eens een kijkje op mijn site http://www.passiekompas.nl Hoewel ik het niche-beginsel nog niet op alle pagina’s heb doorgevoerd, heb ik bij het maken indertijd veel lessen uit je Get Clients Now programma gebruikt. Alsnog bedankt daarvoor!
    Sylvie Mellenbergh

  4. Hoi Laura,
    Ik kan het alleen maar met je eens zijn. Een ondernemende vriend zei het ook tegen me, ‘ga je website maar schrijven, dan kom je vanzelf alles tegen waar je over na moet denken voor je bedrijf.’ En dat bleek ook zo te zijn.
    Ik ben nu eindelijk in mijn niche, want mijn passie, terecht gekomen. Ik begon als coach met de gedachte ‘ik heb een pleister die alle wonden heelt’. Dat werkte natuurlijk niet. En nu ‘help ik ouders die hun kinderen wel eens achter het behang willen plakken een positieve verandering in gang te zetten. Zodat het voor iedereen weer leuk wordt in huis.’
    Hoewel ik ook professionals die met kinderen werken kan helpen, heb ik het daar op mijn website niet over. Zelfs dat bleek te uitgebreid te zijn. Misschien een andere site voor schrijven, ooit.
    Het praat (schrijft) veel makkelijker nu ik precies weet wie mijn ideale klant is.
    Voor wie wil kijken, mijn site (nu nog als blog)is http://www.zininjegezin.wordpress.com.
    Groetjes, Carolien

  5. Lorraine Simoons schreef:

    Hoi Laura,
    het is al weer geruime tijd geleden dat ik mijn eerste workshop bij je volgde en sindsdien ben ik trouwe klant van je. Waarom? Omdat je me telkens weer inspireert om na te denken en om beslissingen te nemen. Nu ook weer! Vandaag heb ik (weer) nee gezegd tegen een klant uit mijn vroegere doelgroep. Best moeilijk om tegen werk nee te zeggen. Maar het gaf me een goed gevoel omdat het betekent dat ik voor mijn nieuwe doelgroep kies, heel bewust (vrouwelijke ondernemers) en daar ook alles vanwil weten en voor uit de kast wil halen. Gewoon omdat ik het zo leuk vind om hen te helpen hun werkende leven op orde te krijgen. Mijn bedrijf krijgt daardoor steeds meer vorm. Ben nog in de ontwikkelingsfase voor deze doelgroep, maar het vordert gestaag. Rome en Keulen zijn ook niet op 1 dag gebouwd. Bedankt Laura voor je non-stop vertrouwen in mijn kunnen. Tot gauw, Lorraine

Laat een antwoord achter aan Sylvie Mellenbergh Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.