Als vrouw aan de top komen? Begin voor jezelf!

Het FNV en de PvdA willen dat grote bedrijven minstens 40% vrouwen in de top benoemen. De reden is dat in Nederland nog veel te weinig vrouwen topposities innemen en daarom zou een stimuleringsmaatregel nodig zijn. “Laten we de jongere generatie helpen”, zegt Agnes Jongerius, voorzitter van het FNV, in de Opzij (juni 2008).

Ik vind dit een heel ouderwets idee waaruit weinig voeling blijkt met een – door Internet – veranderende wereld. Tegenwoordig zijn er kansen te over om als vrouw aan de top te komen – op een voor vrouwen veel leukere manier.

Sinds het boek The Long Tail,Why the Future of Business is Selling Less of More van Chris Anderson in 2006 verscheen, weten we dat de kansen in deze economie steeds meer komen te liggen bij de vele duizenden kleine bedrijven die zich op nichemarkten richten. Waarom zou je zo’n toppositie in grote bedrijven nog ambiëren?

Als ik zelf zou definiëren wat de top betekent, dan is het dit: het werk doen wat je het liefste wil doen, betekenis hebben voor anderen, zeggenschap over je eigen tijd hebben, kunnen bepalen met wie je wil werken, kunnen bepalen wie je wil inhuren, in overvloedige mate je geld verdienen, je eigen normen en waarden kunnen naleven, je eigen visie kunnen volgen en je mening kunnen uitdragen. Als je dit bereikt, dan is er wat mij betreft geen hogere top. En deze positie kun je helemaal zelf bereiken, zonder dat mannelijke bazen hierbij een vinger in de pap hebben. Gewoon door zelfstandig te worden en internet te gebruiken.

Vergelijk dat eens met wat een toppositie genoemd wordt in grote bedrijven! Ik heb zelf in de jaren negentig in enkele grote bedrijven gewerkt (zo ben ik ooit nog een “Verkade – meisje” geweest). Het zijn vaak hele ouderwetse bedrijven, door mannen bedacht en voor mannen bedoeld. Vanaf het begin boterde het niet tussen mij en deze bedrijven. Soms waren er nog prikklokken, om gek van te worden.

Natuurlijk waren er ook leuke dingen (wat ik mij als positief herinner is de enorme grappige melige kantoorhumor zoals je die alleen met collega’s kunt hebben die je dag in dag uit ziet). Maar wat mij vooral opviel is het type mannen dat als “high potential” werd gezien (nee, niemand zag mij als zodanig). Het zijn vooral de types die harde beslissingen kunnen nemen en laten zich niet belemmeren door overbodige gevoelens. Aan de top komen in zo’n “autistocratie”? Jij liever dan ik! In de praktijk blijken de vrouwen die in deze organisatie carrière willen maken, ook een soort man te moeten worden.

Als je gewoon vrouw wil blijven en volgens je eigen vrouwelijke normen en waarden wil leven, is het veel slimmer om je eigen bedrijf op te richten. En er zijn mogelijkheden te over. Dankzij internet kan een nieuw soort ondernemer op dit moment bloeien en succesvol worden en veel geld verdienen. In een groot bedrijf valt hun potentie niet op maar ze hebben juist alles in huis om het in deze tijd te maken. Eén van de manieren waarop je dit kunt doen, is je bedrijf te vormen rond de vaardigheid om ideeën uit te leggen. Blogger Brian Clark schrijft in zijn rapport Teaching Sells (aanrader!) (Download report.html)

“There’s never been a better time in history to be a person who can clearly communicate ideas”

Als je dit systematisch gaat doen, kun je een grote groep klanten naar je toetrekken en een leider worden binnen je eigen niche. Op je eigen manier en met de mensen die je lief en aardig vindt – dat is voor mij belangrijk en zo wil ik leven.

Je reactie op dit artikel is welkom! Klik hiervoor op “reacties”.

10 reacties op “Als vrouw aan de top komen? Begin voor jezelf!”

  1. Cora Bastiaansen schreef:

    Laura,
    Helemaal mee eens! En als iedereen (ook mannen) er zo over dacht, dan zag de wereld er een stuk beter uit: minder stress, minder files, enz.

  2. Lilian schreef:

    Hallo Laura,
    En ook ik ben het hier helemaal mee eens! En ik ben benieuwd wat de komende jaren in die zin gaan brengen… ik ga ervoor!

  3. Monique de Neef schreef:

    Hallo Laura,
    Inderdaad kunnen wij vanuit onze eigen vrijheid en visie veel meer betekenis geven aan anderen en de maatschappij, dan in een zogenaamde ’top-baan’.
    En prikklokken …. tegenwoordig zijn er her en der digitale ‘prikcards’. Brrrr!
    Hartelijke groeten,
    Monique de Neef

  4. Daphne Medik schreef:

    Laura, jouw definitie van ‘de top’ = mijn definitie van ‘succes’! Helemaal mee eens dus. Als ik af en toe de verhalen over reorganisaties of bureaucratie weer hoor ben ik zó blij dat ik mijn eigen ideeën meteen in de praktijk kan brengen! De vrijheid die het ondernemerschap biedt is fantastisch. Ik wens elke ondernemende vrouw haar eigen bedrijf toe!

  5. Jozien Wijnakker schreef:

    Laura, ik onderschrijf jouw invalshoek. Moeiteloos doen wat je van harte doet. Trouw aan jezelf blijven, waar en hoe dan ook. Voor mij is ‘werken aan de top’juist gebaseerd op stevige wortels die zorgen voor balans en bloei.

  6. Suzanne Meijles schreef:

    Grappig Laura, dat je hier over schrijft. Ik had juist deze conversatie met een vriendin van mij. Hoewel ik nooit in dienst ben geweest (gewoon meteen na mijn studie voor mezelf begonnen), ben ik blij dat ik niet hoef te vechten voor een zogenaamde “toppositie”.
    In de discussies over meer vrouwen in het arbeidsproces, krijg ik altijd een beetje de kriebels…. Ik voel me eigenlijk ook niet aangesproken, omdat ik me al een top-vrouw voel!
    Wel ben ik benieuwd wat mannen nou van jouw artikel vinden. Tot nu toe hebben er alleen vrouwen gereageerd. Hoe zou dat komen? Misschien toch een beetje man-onvriendelijk :-)?

  7. hoi Suzanne,
    Ik weet niet waarom mannen hier niet op reageren… mannen, waarom reageren jullie niet? Ben ik man-onvriendelijk geweest? Ik ken ook heel veel mannen die niet in grote bedrijven willen werken, die voelen zich daar evenmin thuis.
    Verder kan ik me herinneren dat ook mannen in grote bedrijven heel leuk kunnen zijn. Alleen van die prikklokken, dat snap ik gewoon niet.
    Laura

  8. Annelies schreef:

    Met je definitie van Top ben ik het helemaal eens! Een client vertelde me laatst dat hij steeds vaker liever met zelfstandigen werkt dan met grote bureaus. Dan wist ie tenminste zeker dat ze hun best doen kwaliteit te leveren. Daar heeft hij wel een punt, denk ik. De markt is aan het schuiven. Wie echt wil komt vanzelf bovendrijven. Mooie ontwikkeling volgens mij.

  9. hoi Annelies,
    Een terechte ontwikkeling lijkt mij…
    Laura

  10. Janet Schutte schreef:

    Heerlijk artikel. Bij die hele discussie over vrouwen aan of naar de top denk ik altijd: die top is toch veel te klein voor ons allemaal? Als zelfstandig ondernemer is het eenvoudiger en leuker je eigen top te bereiken.
    Ik ben pas sinds heel kort zelfstandig maar ik geniet er nu al van. Het is inderdaad heerlijk om mijn eigen tijd in te delen, zelf te bepalen wat ik doe en waarin ik me wil bekwamen. In de organisaties waar ik heb gewerkt, had ik veel minder zeggenschap over mijn eigen werk dan nu.
    Het verbaast me steeds meer dat zoveel mensen ontevreden naar hun werk gaan en dat jaren volhouden, zonder de ’top’ te bereiken.

Laat een antwoord achter aan Monique de Neef Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.