Als je het leuren en sleuren om klanten te krijgen zat bent

Veel zelfstandigen voelen de voortdurende zorg en spanning om achter klanten aan te jagen. Het lijkt nooit eens vanzelf te gaan. Altijd weer dreigt er weer een gat te vallen, de barre situatie om zonder klanten en inkomsten te zitten. Telkens moeten ze zichzelf weer oppeppen om de telefoon te grijpen en te gaan leuren om klanten.

Hoe zou het zijn als ze op jou afkwamen? Dat de telefoon gewoon vanzelf gaat en dat je klanten al helemaal enthousiast over je zijn, bezorgd vragen of je wel tijd voor ze hebt en geen moment zeuren over de prijs die je vraagt? Zodat je al die acquisitie niet meer hoeft te doen en heel veel tijd en energie overhoudt?

Eigenlijk is er maar 1 manier om dit te bereiken: zorg dat je als een expert op je vakgebied wordt beschouwd.  Experts hebben de grootste aantrekkingskracht en de hoogste status in de markt. Ze kunnen de hoogste prijs vragen voor hun diensten en ze kunnen kiezen voor welke klanten ze willen werken. Hoe komt dat eigenlijk?

Experts hebben de grootste aantrekkingskracht omdat mensen denken dat ze het beste zijn in hun vak en het meeste weten. Iedereen die een dienst koopt, is bang om risico’s te lopen. Je wilt geen tijd en energie kwijt zijn aan dienstverleners die jouw situatie niet meteen snappen, die niet de beste waarde kunnen leveren en de beste ideeën hebben, en – misschien het allerergste – geen passie hebben voor hun vak.

Om die reden is het een goed idee om te werken aan je eigen expertstatus. Maar hoe bereik je die status? Eigenlijk is dat heel gemakkelijk. Een paar stappen zijn nodig.

Stap 1. Kies voor een specialisatie binnen het vakgebied waarop je je beweegt. Specialiseren doe je op twee manieren:
– door te kiezen voor een 1 doelgroep met gemeenschappelijke kenmerken en gemeenschappelijke vraagstukken, bijv. “gepensioneerde huisartsen” of  “laagopgeleide mannen die op zoek zijn naar een partner”.
– door te kiezen voor 1 bepaalde oplossing, vaardigheid of kennisgebied waar je je doelgroep mee kunt helpen.

Stap 2. Ga vervolgens schrijven over je expertise. Schrijf artikelen en publiceer ze op je weblog of in je nieuwsbrief. Een boek schrijven is wellicht nog het allerbeste.

Het is niet te geloven wat specialiseren en daarover schrijven kan doen om een expertstatus te verwerven. Het komt er op neer, dat als je schrijft over jouw  specialisme, je in de ogen van je publiek automatisch als een expert wordt beschouwd. Mensen denken dat als je schrijft, dat je er wel veel van zult weten en dat het onderwerp je nauw aan het hart gaat.

Om te gaan schrijven, en dus een expert te worden, hoef je op niemand te wachten. Je kunt vandaag al je weblog of nieuwsbrief beginnen. Er is niemand die kan bepalen of je een expert kan zijn, behalve jezelf. Dat is het hele mooie fantastische supergeweldige aan dit Internettijdperk.

En het allermooiste is, dat als je gaat schrijven over je vakgebied, je meteen ook beter en creatiever wordt in je werk, wat het ook moge zijn. Mensen die schrijven over hun vakgebied weten er meer van, hebben er meer over te vertellen, kunnen veel beter coachen en adviseren, zijn interessanter om naar te luisteren en hebben meer ideeën hoe ze klanten kunnen helpen.

Niet alleen zijn ze voor klanten aantrekkelijker, ze bereiken algauw een niet te overbruggen voorsprong op hun collega’s en concurrenten die dat niet doen.

Wil jij dit ook in de praktijk brengen? Wil je hierover met ons in gesprek? Vraag dan een strategiegesprek aan. We helpen je graag hiermee. We geven je graag ideeën.

4 reacties op “Als je het leuren en sleuren om klanten te krijgen zat bent”

  1. Franca de Jonge interieur architect schreef:

    Beste Laura,
    Wat heerlijk voor je, Italie!
    Ik lees nu bijna 2 jaar je nieuwsbrieven met veel interesse en plezier. Oa nav jouw tips heb ik eindelijk de stap gewaagd om me in te schrijven bij de KvK. Daarvoor dank.
    Dit artikel kwam als geroepen; als interieur architect heb je een enorm breed veld en er is veel concurrentie(geen bescherm beroep). Ik vind het vreselijk moeilijk om te specialiseren (stel je voor dat je een klant mist). Na dit artikel ga ik het toch doen. Ik hou het dicht bij mezelf en ga voor de doelgroep werkende ouders ontwerpen.
    Heel veel dank en waarschijnlijk tot ziens op een van je programma’s.
    Franca

  2. hoi Franca,
    Goed dat je die stap gezet hebt. Die angst om te specialiseren hebben veel mensen. Ze zijn bang dat ze klanten gaan missen. Meestal gebeurt echter het omgekeerde: je aantrekkingskracht wordt juist groter. Als je iedereen aanspreekt, spreek je niemand aan, daar komt het op neer. Je kunt niet alles voor iedereen zijn.
    Ik wens je veel succes en natuurlijk ben je een keer welkom in mijn programma’s.
    Laura

  3. Huub Koch schreef:

    Nieuwsbrief, Weblog of Boek. Allemaal middelen die heel goed werken voor Zelfstandigen. Herinner me jouw ideeen over hoe je verhaal in waarde stijgt door de context te laten veranderen. Ben nu zelf ook bezig met een boek: http://www.begoodandshowit.nl/ Groeten van Huub

  4. Beste Huub,
    Ben zeer benieuwd in je boek.
    Laat me horen wanneer het uitkomt.
    Laura

Laat een antwoord achter aan Huub Koch Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.