Acquisitie en de aard van je innerlijke dialoog

Sommige zelfstandige ondernemers trekken klanten aan zonder enige moeite. Ze doen niet aan acquisitie, hebben geen elevator pitch, misschien zelfs niet eens een website. Toch worden ze voortdurend door klanten gebeld en komen ze om in het werk.

Met Francine Derks – mijn inspirerende collega met wie ik de workshop “Overwin je worsteling met acquisitie” gaf, en die zelf een voorbeeld is van bovenstaande, besprak ik van de week wat deze geheimzinnige factoren zijn die bepalen of je succesvol bent in je acquisitie of niet. En wat je tóch kunt doen om hier meer invloed op te hebben.

Vele zaken spelen een rol maar wat volgens ons echt cruciaal is, is de aard van je innerlijke dialoog. Deepak Chopra schrijft in zijn boek Synchroniciteit over deze dialoog.

Misschien denk je dat wat er zich binnenin je afspeelt onzichtbaar is voor anderen maar het omgekeerde is waar. In feite zien we het meteen, aan alles wat je uitstraalt, zegt en doet.

Sommige mensen hebben een verstoorde interne dialoog. Ze uiten het misschien niet, maar je merkt dat ze boos, verongelijkt of gefrustreerd zijn. Je loopt het liefst een blokje om als je met ze in aanraking komt.

Andere mensen hebben een positieve innerlijke dialoog. Het is prettig om met ze samen te werken en in gesprek te zijn. Ze doen niets wat een ander zou kunnen kwetsen. “Ze stralen vertrouwen, geluk, een goed humeur, onverschrokkenheid, vriendelijkheid en voorkomendheid uit” (Chopra).

Als je een positieve innerlijke dialoog hebt, willen mensen – en ook klanten dus – graag bij je zijn. Ze willen graag delen in het liefdevolle dat je uitstraalt.

Werpt je acquisitie weinig vruchten af? Ga eens na hoe je denkt en oordeelt over anderen. Zit er veel boosheid en frustratie bij, oefen dan een positieve dialoog. Je zult merken dat er hele andere dingen met je acquisitie gaan gebeuren.

Wil je meer leren hierover? Vraag dan een strategiegesprek aan. We geven je graag ideeën.

9 reacties op “Acquisitie en de aard van je innerlijke dialoog”

  1. Jeannette Lamme schreef:

    Mooie verbinding maak je tussen acquisitie en congruent zijn. Authenticiteit als sleutelwoord en werkwoord. Het boek Marketing is waardeloos, Authenticiteit is magnetizing van Joyce Meuzelaar vind ik op dat vlak een treffend boek. “Als we onszelf vinden, worden we makkelijker gevonden door anderen”.

  2. veerle preyde schreef:

    Gelukkig heb je een keus met wie je zaken wilt doen, vandaar dat positief ingestelde mensen veel meer met minder moeite dingen voor elkaar krijgen.
    Wat kunnen we voor elkaar beteken is vaak de beste basis om samen te werken.
    Bij sommige mensen krijg je energie en lopen de zaken vanzelf, andere vreten energie. Vroeger stopte ik daar veel moeite in om ze te behouden, daar ben ik gelukkig mee opgehouden met als resultaat dat ik eigenlijk alleen nog maar werk met mensen die goed voelen.

  3. hoi Jeanette,
    Authenticiteit is belangrijk maar ik ga niet zover dat ik marketing waardeloos vind.
    Wel een bepaald soort marketing…
    Maar dit weblog is ook marketing! En als Joyce Meuzelaar een bedrijf heeft en ze schrijft een inspirerend boek, dan is dat ook marketing.
    Waarschijnlijk zijn dat geen vormen van marketing die je waardeloos vindt.
    Zo kan marketing dus ook zijn.
    Wat vind jij?

  4. Jeannette Lamme schreef:

    Ik heb een typefout gemaakt en die is veelzeggend in geeft volgens mij antwoord op jouw vraag: het gaat over dat marketing waardeNloos is en niet waardeloos. Opgelost?

  5. Francine Derks schreef:

    Hallo Laura,
    Geweldig dat je schrijft over onze overwegingen rondom het thema acquisitie. Het is allemaal niet zo eenvoudig om een soort “regels” te geven over hoe je succesvol kunt zijn. Het is echt de kunst uit te vinden wat bij je past en jezelf geen geweld aan te doen door de ideeën van anderen te volgen. Dat bleek vorige week ook weer in onze training Overwin je worsteling met Acquisitie. Op het moment dat iemand ontspant, zichzelf is en durft te geloven in zichzelf, dan komen de beste ideeën boven en dat zijn niet altijd de voor de hand liggende “do’s and dont’s”. En soms is dat dus: positief praten met én over jezelf!

  6. Lorraine Rietveld-Simoons schreef:

    Hallo Laura,
    Ik heb een goed gevoel en energie overgehouden aan de cursus: Worsteling met aquisitie. Leuk de combinatie met The Work. Ik had daar al eens iets over gelezen, prima om dat nu zelf te ervaren. Ik heb mijn belemmering die ik heb omgedraaid direct kunnen toepassen. Hoewel er niet direct een klant uit is voortgekomen (nog niet), heeft het voor mijzelf gewerkt en daar gaat het mij om. Ik heb er een goed gevoel bij. Bedankt, tot de volgende workshop?
    Groeten,
    Lorraine

  7. Bedankt Lorraine, prettig te horen dat je er iets aan gehad hebt.

  8. Jeanette: marketing lijkt me ook niet per definitie waardeNloos.
    Al heb je natuurlijk veel waardeNloze marketing.

  9. Eric schreef:

    Hello Laura,
    Een fascinerend stukje over acquisitie en je innerlijke dialoog zoals Deepak Chopra dit zo netjes omschrijft. Het verband tussen je gedachtegang en wat er werkelijk om je heen gebeurt is reeds door aantal mensen sterk benadrukt. Denk aan “Succes door Groot Denken” van David J. Schwartz, “Denk Groot en wordt Rijk” van Napoleon Hill, maar ook de meer recentelijke “The Secret” DVD geven dit mooi weer en zetten ons toch geregeld aan het (positiever) denken.

Laat een antwoord achter aan Jeannette Lamme Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.