Acquisitie van klanten: wie niet schrijven wil, moet spreken

Hoe zorg je dat je voldoende klanten krijgt? Een van de manieren die altijd terugkomt in mijn workshops en presentaties, is dat je moet gaan schrijven over jouw vakgebied. Als je gaat schrijven, wordt je bereik veel groter. Mensen in heel Nederland kunnen je vinden (vooropgesteld dat je in het Nederlands schrijft). Je kunt ook Vlaamse lezers gaan vinden en verder iedereen in de wereld die Nederlands spreekt. Het geschreven woord heeft vleugels, dat is zo’n uitdrukking die glashelder uitdrukt wat ik bedoel.

Maar niet alleen wordt je bereik groter, schrijven doet veel meer. Mensen kunnen je leren vertrouwen en waarderen. Ze gaan je zien als een expert. Je kunt  veel impact hebben door te schrijven en daardoor val je op en gaan mensen aan je denken.

Het grote voordeel van schrijven is bovenal dat je je tijd heel efficiënt besteedt. Je schrijft in een paar uur tijd een artikel, publiceert het op je weblog en je kunt er  jarenlang voordeel van hebben. Terwijl als je potentiële klanten gaat bellen, daar veel tijd en energie in gaat zitten terwijl het effect veel minder groot kan zijn.

Schrijven heeft zoveel voordelen dat je jezelf tekort doet door het niet te gaan doen. Maar niet iedereen is altijd blij met die boodschap (“Ik vind je verhaal niet erg inspirerend, Laura”) Veel mensen hebben een enorme weerstand om te schrijven. Dit kunnen ongeveer de redenen zijn:

– ze weten niet waarover ze moeten schrijven
– ze vinden dat ze niet goed zijn in schrijven
– ze hebben er domweg een hekel aan (hangt vaak samen met eerste twee punten)
– ze vinden dat ze geen tijd hebben om te schrijven

Is schrijven ook niets voor jou? Dan hier wat alternatieven.

1. Als je niet wil schrijven, dan zul je moeten spreken. Zorg dat je bij je doelgroep presentaties gaat geven. Ook op die manier kun je expertstatus bereiken

2. Veel gaan netwerken. Je gezicht laten zien bij je doelgroep, zorgen dat je relaties opbouwt en deze zorgvuldig onderhoudt.

3. Reageren op online forums. Ook daarmee kun je je expertise laten zien en veel mensen kunnen je gaan opmerken.

4. Strategische samenwerkingsverbanden aangaan. Zorgen dat je contact maakt met mensen die systematisch klanten aan jou doorgeven.

5. Gebruik maken van content van anderen. Neem met toestemming artikelen van anderen over in je nieuwsbrief of weblog

6. Mensen inhuren om voor jou te schrijven. Schrijven levert zo op dat dit een zeer waardevolle investering is.

Samengevat: als je niet wil schrijven, zul je alternatieven moeten ontwikkelen om toch bekend te worden bij je klant en vertrouwen op te bouwen in je deskundigheid. Velen kunnen hierdoor zeer succesvol zijn; waarom zou het jou niet kunnen lukken?

Als je nog meer alternatieven weet, hoor ik ze graag. Klik hiervoor op “reacties”

3 reacties op “Acquisitie van klanten: wie niet schrijven wil, moet spreken”

  1. hoi Suzanne,
    Ik ben het helemaal met je eens.
    Twee opmerkingen op jouw opmerkingen:
    1.Reageren op online forums is ook schrijven, alleen vinden veel mensen dit makkelijker om te doen dan een echt artikel schrijven. Dan zou ik zeggen; zie het schrijven van een artikel als een uitgebreide versie van een reactie op de vraag van iemand anders. Dat is in de regel hoe ik mijn artikelen schrijf: als een antwoord op vragen of opmerkingen die ik van mijn klanten krijg.
    2. Natuurlijk vind ik ook dat iedere ondernemer zou moeten schrijven, de voordelen zijn TE groot. Om uitgenodigd te worden voor publieke presentaties, om een voorbeeld te noemen, helpt het als je schrijft! En ik denk dat schrijven iets is dat je gewoon kunt leren. Fijn te horen dat jij mensen hierbij kunt helpen.
    Dat neemt niet weg dat er vele voorbeelden zijn van mensen die niet schrijven en toch een goedlopend bedrijf hebben.
    Laura

  2. Suzanne Meijles schreef:

    Hoi Laura,
    Twee opmerkingen:
    1) volgens mij is het reageren op online forums (alternatief 3) ook schrijven. Je hoeft niet zelf een onderwerp te bedenken, maar je moet wel schrijven….
    2) Niet echt een alternatief, maar toch: pak het “probleem” bij de oorzaak aan. Als je denkt dat je niet kunt schrijven, laat je coachen/trainen. Schrijven blijft een vaardigheid en is (dus!) door iedereen te leren.
    Heel toevallig 🙂 geef ik dat soort training en coaching. Mijn ervaring is dat de hoge drempel van schrijven die sommige mensen ervaren, behoorlijk verlaagd kan worden. Als ze maar de juiste adviezen krijgen om helder, boeiend en overtuigend te schrijven. Dan wordt schrijven toch nog leuk (en gaat het sneller dan je ooit had kunnen denken).

  3. Nadav Vissel schreef:

    Hoi Laura,
    Ik vind jouw nieuwsbrief geweldig goed. En je schrijft geweldig.
    Ik kon dat vroeger niet. Dan wist ik, precies zoals je zegt, niet waarover ik moest schrijven en ik vond ook dat ik het niet kon.
    Nu ik doe wat ik echt wil, gaat het schrijven opeens geweldig! Ik weet precies waarover ik moet schrijven en ik kan het en, het leukste, anderen zeggen dat ze de verhalen prachtig vinden.
    Nu vind ik schrijven opeens leuk, neem er de tijd voor, heb onderwerpen bij de vleet en merk dat ik het kan. Dat is toch wel bijzonder prettig!
    Dus mijn advies aan jouw lezers is, ga doen wat je echt wilt, dan komt het allemaal goed.
    Hè, get, het klinkt een beetje als de boodschap van een gelovige, Maar, ja, het is nu eenmaal zo.
    Heb veel aan je je blog en club gehad.
    groetjes,
    Nadav

Laat een antwoord achter aan Laura Babeliowsky Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.