5 Tips voor coaches om makkelijker klanten te krijgen

Over coaches worden vaak vreselijke dingen gezegd. “Het lijkt alsof IEDEREEN tegenwoordig coach is. Krijg soms de indruk dat de ene helft van Nederland de andere helft wil gaan coachen. Wie zit daar nu op te wachten?”, hoorde ik laatst zeggen.

Ook coaches zelf vinden vaak dat er te veel coaches zijn. Hun haren gaan rechtovereind staan als ze merken dat er nog andere coaches bij een bijeenkomst zijn. Vaak hebben ze ook het gevoel dat er geen werk genoeg is voor alle coaches, en dat iedereen in dezelfde vijver vist.

Maar is dat terecht? Zijn er echt te veel coaches?

De behoefte aan coaching is net zo goed enorm. De maatschappij is complex en stelt hoge eisen. Mensen willen alles SNEL. We hebben coaches nodig om ons te helpen onze weerstanden en angsten te overwinnen. Zelf kan ik me mijn leven niet voorstellen zonder de diverse coaches die me tot op de dag van vandaag hebben gesteund, vaak tegelijkertijd en op verschillende terreinen en vakgebieden.

Er is behoefte aan coaching genoeg… en er is ook aanbod van coaches genoeg. Toch vinden veel coaches vinden het wel moeilijk om rond te komen en voldoende klanten te hebben… Wat kun je doen? Hieronder 5 tips:

1. Kies een specifieke, concrete doelgroep met een urgent, specifiek en concreet probleem om op te coachen (beter niet iets donzigs als: “hart en hoofd in balans brengen” of “je authentieke zelf leren ontdekken”)

Wél bijvoorbeeld:
– leidinggevenden die worstelen
– teams waar het rommelt
– stellen die met elkaar in de clinch liggen
– singles die een partner zoeken
– mensen die willen afvallen
– ouders die vastlopen in de opvoeding
etc.
etc.

2. Ontwikkel je tot expert op dit onderwerp

Mensen doen het liefst zaken met experts. Waarom? Omdat ze dan het meeste vertrouwen hebben.

Expert word je door over je vakgebied te schrijven en te spreken. Zo simpel is het!

3. Creëer het eerste klantcontact met behulp van een simpel informatieproduct dat je gratis aanbiedt op je site

Veel coaches wilen klanten krijgen die zich direct opgeven voor hun coaching. Dat is echter vaak een brug te ver. Laat mensen eerst “ja” zeggen tegen je gratis ebook of audio. Ze kunnen dan rustig aan je snuffelen en vertrouwen in je krijgen dat je ze echt kunt helpen.

Door zo’n product maak je ook mond-tot-mondreclame veel gemakkelijker, want mensen kunnen heel makkelijk zo’n informatieproduct aan elkaar doorsturen.

4. Organiseer een gratis of laaggeprijsde bijeenkomst waar je iedereen die in aanmerking komt voor uitnodigt

Met zo’n event genereer je aandacht en mensen kunnen je nu aan het werk zien zonder dat ze te veel risico lopen. Let erop dat je een interessant thema geeft aan de sessie dat voor mensen genoeg waarde biedt zodat ze graag willen komen.

5. Bied gratis sessies aan

Gebruik de bijeenkomst om mensen te laten aanmelden voor een gratis sessie. Gratis sessies zijn DE manier om mensen aan je coaching te laten proeven. Ze kunnen het nu echt meemaken.

Gratis sessies worden echter vaak op de verkeerde manier gegeven. De kunst is om belangrijke waarde te bieden, zonder dat je je coaching weggeeft (waardoor er geen reden meer is om klant te worden en je mensen uiteindelijk tekort doet).

Als je de kunst van de gratis sessies verstaat, kun je niet alleen veel meer klanten krijgen maar ook nog eens een goede prijs krijgen voor je coaching.

Meer weten over gratis sessies? Op 16 februari geef ik een workshop hierover in Utrecht. Heel betaalbaar voor alle coaches! Zet de datum vast in je agenda, binnenkort volgt meer informatie. 

Je reactie op dit artikel is van harte welkom!

2 reacties op “5 Tips voor coaches om makkelijker klanten te krijgen”

  1. Marion Damgrave schreef:

    Dank je wel voor je heldere suggesties. Uit mijn hart gegrepen! Coach zelf ook en zorg ervoor dat vorm en vraag bij elkaar passen, vanaf het eerste contact.
    Hartelijke groet. Marion Damgrave

  2. King Wullur schreef:

    Ik ben erg benieuwd naar de workshop over gratis sessies (zonder coaching weg te geven). Laatst had ik een gratis sessie (telefonisch) met een potentiele klant gegeven. Het gesprek verliep zo goed dat hij meteen daarna zelf initiatieven nam en binnen 4 weken zichzelf heeft herplaatst! Hij is weliswaar geen klant geworden (het hoeft niet meer), maar ik was toen niet alert geweest om hem mijn ambassadeur te maken. Ik had hem erop kunnen wijzen hoe het goede gesprek en zijn daadkrachtig optreden zijn bedrijf een loopbaantraject had bespaard!
    King Wullur
    Creating What Matters

Laat een antwoord achter aan Marion Damgrave Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.