5 Signalen dat je toe bent aan een herontwerp van je diensten

Hoe kun je beoordelen of je toe bent aan (her)ontwerp van je diensten en producten? Starters ervaren de noodzaak vaak nog niet zo: ze gaan gewoon voor klanten aan het werk. Maar misschien herken je de volgende situaties:

1. Mensen vatten niet wat je doet 

Als mensen vragen wat je doet, weet je niet precies wat je moet zeggen. Je doet namelijk telkens wat anders voor je klanten.  Daardoor hebben mensen geen helder beeld van je en kunnen ze je ook moeilijk doorverwijzen. Dit zou het wel eens een teken kunnen zijn dat het creeren van een eigen aanbod nodig is, zodat het voor iedereen in een oogopslag duidelijk is, wat je te bieden hebt en hoe je je klanten kunt helpen. N.B. Dit kan ook heel goed voor starters nodig zijn!
2. Je hebt een “overrompelend” aanbod van diensten
Je aanbod van diensten is in de loop der jaren “organisch gegroeid”. Je biedt heel veel aan, maar er is geen samenhang in wat je doet. Het is als een overwoekerde tuin waar al jarenlang geen tuinman is geweest.
Herontwerpen van je aanbod van diensten kan helpen om orde en eenheid te scheppen in wat je doet, en het voor klanten veel gemakkelijker te maken voor je te kiezen.
3. Je bent het zat om het werk te doen dat anderen voor je bedacht hebben
Veel zelfstandigen laten zich inhuren door bureau’s en bedrijven. Maar je verlangt er naar om zelf iets neer te zetten, misschien zelfs na te laten… Waarin je je eigen visie tot uitdrukking brengt en precies werkt zoals jij het wil.
4. Je loopt over van de ideeën voor nieuwe diensten maar ze gaan alle kanten uit en het komt er maar niet van. Je mist houvast waar je moet beginnen en je ziet niet voor je, hoe je het aan kunt pakken. Professioneel ontwerp van je diensten kan helpen je ideeën te stroomlijnen en tot verwezenlijking te brengen.
5. Je werkt uurtje – factuurtje 
Je werkt op uur- of projectbasis en hierdoor heb je de grens bereikt van wat je kunt verdienen. Je zoekt naar manieren om je prijs te verhogen en meer vrije tijd te creëren. Een eigen aanbod, waarin je ook hooggeprijsde programma’s  opneemt, kan hiervoor zorgen.

6. Je verdient veel te weinig

Veel ZZP-ers geven hun tijd en energie tegen een veel te lage prijs weg. Ze hebben het heel druk maar ze verdienen er geen stuiver mee. Herontwerp van je diensten kan maken dat je je inzet en tijd veel slimmer gaat verkopen. Zodat je ook goed betaald wordt voor al je goeie ideeën en je energie.

Doen wat gevraagd wordt, flexibel reageren op de omstandigheden: het is de kracht van ZZP-ers maar tegelijk ook de valkuil. Ze doen vaak niet precies wat ze willen, of er zit geen kop of staart aan wat ze doen, zodat klanten in de war raken.
Afstand nemen en met een frisse blik kijken, kan wonderen doen. Zo krijg je helderheid over wat je wil aanbieden, creëer je eenheid en samenhang in je aanbod, en werk je precies zoals je het wilt tegen veel hogere inkomsten.
(c) Laura Babeliowsky

Verdien je te weinig en/of is je aanbod onhelder voor de klant? (Her) ontwerpen van je dienst kan helpen om snel meer te verdienen in minder tijd. Mijn event Meer Verdienen Minder Werken op 1-2-3- juni a.s. is hieraan gewijd. Meld je tijdig aan, het aantal mensen in de groep is beperkt en de prijs gaat vanaf 11 april fors omhoog!
Voor informatie en aanmelden klik hier  

Eén reactie op “5 Signalen dat je toe bent aan een herontwerp van je diensten”

  1. Goed stuk; ik denk dat heel wat zelfstandigen zich hierin kunnnen vinden. Handig altijd; een objectieve en positieve blik waar je echt wat aan hebt! We gaan bv onze site ook maar herinrichten want onze diensten zijn voor óns wel duidelijk maar niet voor een ‘willekeurige’bezoeker. Dank!

Laat een antwoord achter aan Petra van Schuijlenburg Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.